زرقی گفت: علوم پزشکی شهید بهشتی رتبه نخست رشد پژوهش و فناوری در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را به خود اختصاص داده است.

حمایت معاونت علمی از طرح‌های پژوهشی علوم پزشکی شهید بهشتی/ رتبه نخست تحقیقات دانشجویی در کشور را داریمبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نوزدهمین جشنواره پژوهشی ابوریحان که در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد با بیان اینکه برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا به سمت دانشگاه نسل سوم حرکت کنیم، اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا پژوهش‌ها به سمت پژوهش‌های اثرگذار حرکت کنند و راه رشد در پژوهش و فناوری حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم است.

نقش توسعه انسانی در تولیدات علمی

وی افزود: ما به بلوغ پژوهشی نیاز داریم، شاخص‌های رتبه بندی نشان می‌دهد که چقدر توسعه انسانی در تولیدات علمی نقش دارد.

زرقی با اشاره به آمار مقالات ثبت شده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مراجع بین‌المللی، گفت: 21 هزار و 500 سند در اسکوپست با 152 هزار بار استناد نمایش شده‌اند و سال گذشته بالاترین تولیدات پژوهشی در کشور را در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی داشتیم و رتبه نخست رشد تولیدات پژوهشی شناخته شدیم و در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی رتبه دوم پژوهش در کشور را داریم.

دانشگاه شهید بهشتی در جمع 300 دانشگاه علوم پزشکی برتر جهان

زرقی افزود: از هر 6 مقاله‌ چاپ شده در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یک مقاله بین‌المللی است و بر اساس نظام رتبه‌بندی لایدن که یک نظام پژوهشی محسوب می‌شود، جزو 600 دانشگاه کشور و در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی در میان 300 دانشگاه جهان قرار داریم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: هیچ دانشگاهی به میزان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کارگاه پژوهشی برگزار نکرده است و در دو سال گذشته 2 هزار کارگاه پژوهشی برگزار کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه باید پژوهش‌ها به بیمارستان‌ها نیز راه پیدا کنند، گفت: بیمارستان‌های ما خوشبختانه به حوزه پژوهش ورود کرده‌اند و دو بیمارستان لقمان و مدرس مثل یک پژوهشکده عمل می‌کنند و از آنها بدون سقف حمایت می‌کنیم.

زرقی افزود: توانسته‌ایم کیفیت مجلاتمان را بالا ببریم و 21 مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نمایه بین‌المللی گرفته است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رتبه نخست تحقیقات دانشجویی و بیشترین آمار چاپ کتاب در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور کسب کرده است و ریشه کوهورت در کشور مربوط به این دانشگاه‌هاست.

حمایت معاونت علمی از طرح‌های پژوهشی محققان علوم پزشکی شهید بهشتی

وی با بیان اینکه باید به سمت جذب بودجه‌هایی از خارج دانشگاه برای حوزه پژوهش باشیم، گفت: ما منابع محدودی داریم و جذب بودجه از خارج دانشگاه بسیار حائز اهمیت است ما با صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران حامی پژوهش‌های دانشگاهی در معاونت علمی ریاست جمهوری تفاهم‌نامه منعقد کرده‌ایم و قول مساعد دادند که از طرح‌های پژوهشی محققان علوم پزشکی شهید بهشتی حمایت می‌کنند.

زرقی با اشاره به تعامل‌های بین‌المللی در زمینه‌های پژوهشی گفت: ما اکنون اتاق فعال ایران و فرانسه را داریم و پژوهش‌های خوبی با فرانسوی‌ها طراحی و عملیاتی کرده‌ایم، همچنین تعامل‌های خوبی با یکی از بهترین دانشگاه‌ روسیه برقرار کرده‌ایم و در سلامت غذا با بهترین دانشگاه دنیا در این زمینه که در کشور هلند قرار دارد، تفاهم‌نامه پژوهشی منعقد کرده‌ایم و به طور حتم با این تفاهم‌نامه علوم پزشکی شهید بهشتی در سلامت غذا بین دانشگاه‌های علوم پزشکی متمایز خواهد بود.

راه‌اندازی طرح پژوهش و جامعه

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: پژوهش‌های ما باید در جامعه جاری و ساری شوند و طرح پژوهش و جامعه را در این راستا راه‌اندازی کرده‌ایم، کوهورت سلامت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی را با 10 هزار جامعه آماری در دست اجرا داریم.

وی بیان کرد: ما قصد داریم به سمت دانشگاه نسل سه حرکت کنیم و انتظار داریم در این مسیر پژوهش‌های ثروت‌ آفرین داشته باشیم و خوشبختانه به کمک هیئت امنای دانشگاه توانسته‌ایم مشکلات اداری را برطرف کنیم.

فعالیت 57 شرکت دانش بنیان در دانشگاه شهید علوم پزشکی بهشتی

زرقی با بیان اینکه در حوزه فناوری نیز رشد خوبی داشته‌ایم و رتبه نخست رشد فناوری در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی را ازآن خود کردیم، گفت: اکنون 57 شرکت دانش بنیان داریم و 147 فارغ‌التحصیل دانشگاهی در این شرکت‌های دانش بنیان فعالیت می‌کنند، باید به جایی برسیم که هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه در شرکت‌های دانش بنیان وابسته به دانشگاه فعالیت پژوهشی و فناورانه داشته باشند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: خوشبختانه شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به سمت محصول دهی سوق پیدا کرده‌اند و سال گذشته دارویی را رونمایی کردیم و چندین محصول دیگر در مسیر بازار قرار دارند.

وی با بیان اینکه علوم پزشکی شهید بهشتی رتبه نخست آزمایشگاه جامعه تحقیقاتی در کشور را در دست خود دارد، گفت: تجهیز آزمایشگاه جامعه را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و در این زمینه موفق بوده‌ایم.

زرقی با بیان اینکه رشد فناوری بدون همکاری دانشگاه‌های وزارت علوم محقق نمی‌شود، گفت: در این راستا با چند دانشگاه تفاهم‌نامه منعقد کرده‌ایم دانشکده فناوری‌های نوین علوم پزشکی تهران پژوهش‌های فناورانه مشترکی را با دانشگاه خواجه نصیر انجام می‌دهد و امروز مرکز رشد مشترک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و امیرکبیر راه‌اندازی می‌شود و از نظر رتبه‌بندی فناوری در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی بعد از علوم پزشکی تهران رتبه دوم کشوری را داریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.